Zpět na výpis kurzů

10/05/2022

Jednání s lidmi s psychopatickými rysy - rozpoznávání a komunikace - úvod do problematiky

Akreditace MPSV

Program kurzu:

  1. Úvod
    • Stanovení hlavního cíle vzdělávacího programu, obsahu a časového plánu vzdělávacího programu, očekávání a korekce očekávání účastníků.
  2. Psychopatie v kontextu disociální poruchy osobnosti a koncepty psychopatie
    • Komunikace - složky komunikace.
    • Jaké bariéry komunikaci brání a jak se v komunikaci s klientem projevují.
    • Disociální porucha osobnosti F60.2 (MKN-10) - osobnost sociopatická, osobnost psychopatická.
    • Antisociální porucha dle DSM V. Odlišení od narcistické, histrionské a emočně nestabilní poruchy osobnosti.
    • Komorbidita.
    • Názory na příčiny vzniku psychopatických rysů.
    • Projevy připomínající psychopatické rysy u dětí a mladistvých.
    • Obtíže při zjišťování psychopatie, psychopatických rysů.
    • Projevy mužské a ženské psychopatie.
    • Robert Hare - kriminální psycholog, přední odborník na problematiku psychopatie.
    • Kriminalita lidí s psychopatickými rysy. Tzv. korporátní psychopati. Hareho škála psychopatie - PCL-R, české vydání. B-Scan. Big 5 - OCEAN model. Kevin Dutton - teorie psychopatického spektra.
  3. Výzkumy v oblasti psychopatických rysů a dopad do praxe v sociální sféře
    • Výzkumy v oblasti fungování lidského mozku lidí s psychopatickými rysy - odlišnosti způsobující jiný způsob prožívání emocí, zvláště strachu, a svědomí.
    • Výzkumy o vlivu psychopatických rysů na zvládání mimořádně stresových situací - místo akutní stresové reakce změněný stav vědomí, theta vlny.
    • Výzkumy o vlivu psychopatických rysů na vnímání a zvládání sociálních situací - emoční barvoslepost, chladná empatie, adaptace na společnost a zvláštnosti v oblasti morálky při řešení morálních dilemat.
    • Výzkum zaměřený na odhalování nebezpečných osobností profesionály v oblasti sociálních služeb.
    • Neúspěšné strategie při snaze navázat fungující vztah spolupráce sociálním pracovníkem či pracovníkem v sociálních službách s klientem s psychopatickými rysy - vysvětlení na příkladech z praxe.
  4. Specifické dovednosti a potřeby spojované s osobnostmi vykazující psychopatický rysy
    • Charisma, šarm/hypnóza, paralýza - mimořádná dovednost oslabit u partnera v komunikaci kritické myšlení a vůli. Přesvědčování, výmluvnost, lhaní - dovednost účinné manipulace.
    • Nadstandardně úspěšná "hra na lítost". Dovednost rozpoznat podle chůze oslabené jedince (oběti násilného činu, šikany).
    • Dovednost navázání psychopatického pouta - používané strategie.
    • Potřeba vzrušení, extrémních zážitků. Potřeby lidí s psychopatickými rysy ve vztahu k rodinným příslušníkům. Potřeby lidí s psychopatickými rysy ve vztahu ke společnosti.
    • Vzájemné vztahy mezi osobnostmi s psychopatickými rysy.
    • Potřeba okamžitého uspokojení.
    • Charisma, šarm/hypnóza, paralýza - mimořádná dovednost oslabit u partnera v komunikaci kritické myšlení a vůli. Přesvědčování, výmluvnost, lhaní - dovednost účinné manipulace. Nadstandardně úspěšná "hra na lítost".
    • Dovednost rozpoznat podle chůze oslabené jedince (oběti násilného činu, šikany). Dovednost navázání psychopatického pouta - používané strategie.
    • Potřeba vzrušení, extrémních zážitků. Potřeby lidí s psychopatickými rysy ve vztahu k rodinným příslušníkům. Potřeby lidí s psychopatickými rysy ve vztahu ke společnosti.
    • Vzájemné vztahy mezi osobnostmi s psychopatickými rysy. Potřeba okamžitého uspokojení.
  5. Jak jednat s lidmi s psychopatickými rysy
    • Nutnost bezpečí a ochrany pracovníka při práci s lidmi s psychopatickými rysy. Zásady pro jednání s lidmi s psychopatickými rysy při standardní pracovní situaci.
    • Příprava pracovníka před mimořádným jednáním, techniky sebeobrany v průběhu jednání. Jak předcházet krizovým situacím, které mohou při kontaktu s takovým klientem vzniknout.
    • Jak postupovat při řešení konfliktu s člověkem s psychopatickými rysy. Vybrané techniky, o které se opírá péče o lidi s psychopatickými rysy (nastavení pravidel, pozitivní podmiňování aj.).
    • Duševní hygiena pracovníka.
    • Příklady „dobré praxe“.
    • Shrnutí - úspěšné strategie pro práci s klientem s psychopatickými rysy.
  6. Závěr
    • Společná rekapitulace kurzu, zodpovězení dotazů.
    •