Zpět na výpis kurzů

10/04/2025

Manipulace a agresivita v mezilidské komunikaci ve školním prostředí

  • Lektor:Mgr. Věra Máchová
  • Cena:Kč 1.890,-/ osobu, neplaťte předem, faktura bude vystavena a elektronicky zaslána v den konání akce
  • Místo konáníonline
  • Čas9.00 - 14.15
  • Variabilní symbol3025019
  • Přihlášky do7.4.2025

Kurz je zaměřen na seznámení se specifickým fenoménem „manipulativní komunikace a chování“, tentokrát především pro učitele mateřských, základních a středních škol. Účastníci se dozvědí, jak rozpoznávat manipulativní jednání a jaké mohou volit strategie sebeobrany v každodenní praxi – ať už při komunikaci s dětmi, žáky, studenty, rodiči či kolegy. Zaměříme se na nejčastěji používané manipulativní techniky, na důvody jejich účinnosti a na možnosti konstruktivní obrany. Budou představeny konkrétní nástroje, jak si v profesním životě udržet psychickou odolnost a jak citlivě i účinně reagovat. Součástí kurzu je sdílení zkušeností a řešení případů z praxe.

Cíle:

  • Získat vhled do problematiky mezilidské manipulace v pedagogickém prostředí 
  • Rozpoznat manipulativní komunikaci a chování typické pro školní praxi (děti a žáci, rodiče, kolegové) 
  • Porozumět principům a fázím zvládání manipulativního chování na profesionální úrovni.
  • Zmapovat si komunikační dovednosti, jež jsou součástí konstruktivní sebeobrany, tzv. kontramanipulace.
  • Inspirovat se vybranými strategiemi jednání s dětmi, žáky, studenty či rodiči s manipulativními tendencemi a zvýšit tak efektivitu vlastní pedagogické práce

Program:

  1. Jak spolu mluvíme - běžná, profesní a manipulativní komunikace
    • Čemu slouží komunikace. Co manipulátor říká a co tím myslí. Zásady profesní komunikace. Pracovní role a její vliv na komunikaci a také na možnosti konstruktivní sebeobrany při setkání s manipulací. Ovlivňování, motivace, destruktivní manipulace.
  2. Manipulace informacemi, „zmatení“ na úrovni racionálního uvažování
    • Lhaní a jeho příčiny. Gaslighting. Mlžení. Odbíhání od tématu. Sabotování spolupráce. Falešné argumenty. Obrana skrze kritické myšlení, parafrázování, „odkrytí hry“, cílesměrnost a důkazy. Obrana útěkem. „křikem“, „zrcadlením“.
  3. Manipulace emocemi, „rozhození“, vyvedení z emoční rovnováhy
    • Emoční typologie. Nelze nekomunikovat - nechtěná verbální a neverbální manipulace v komunikaci. Využití znalostí emoční typologie pro motivaci a přesvědčování. Asertivita. Neoprávněný požadavek - asertivní „NE“. Neoprávněná kritika a citové vydírání - odstupňovaná asertivita aneb 5 cest kontramanipulace. Snaha o koalici. Jak zvýšit psychickou odolnost vůči manipulaci.
  4. Agresivní a arogantní chování, „přesilové hry“, získání poziční převahy
    • Typologie podle motivace k agresivnímu chování (dominance, cholerický afekt, obranná agresivita, arogance, vyhrožování pomstou, frustrace, psychopatologie).
    • Jak reagovat na agresivní chování. Arogance a nízká hodnota ega. Příčiny narcismu u dětí. Účinná strategie zvládání pro vedení řízení či rozhovoru s klientem.
  5. Rozpoznávání manipulace
    • Typologie. Poruchy osobnosti. 30 charakteristických znaků manipulátora. Hypnóza, opar, charizma. Proč jsou manipulátoři úspěšní.Systém potřeb a prostor pro manipulaci.
  6. Načrtnutí řešení vybraných případů z praxe
    • Jak se konstruktivně vypořádat s manipulací na 1-2 případech z praxe. Důležitost duševní hygieny. Dotazy. Diskuze, sdílení.